L'entrenament en cinta amb realitat virtual, efectiu per a la rehabilitació de persones amb Parkinson

REDACCIÓ / Lourdes Farré
Publicat: 
03-07-2024
Temps aproximat lectura Temps aproximat de lectura:
  • L'entrenament en cinta amb realitat virtual, efectiu per a la rehabilitació de persones amb Parkinson
    Peu de foto: 
    Entrenament mitjançant la realitat virtual per a persones amb Parkinson ©IRB Lleida

L’entrenament de marxa en una cinta combinat amb la realitat virtual s'ha demostrat com una eina eficaç per a la rehabilitació de la marxa en persones diagnosticades amb la malaltia de Parkinson. Aquesta és una de les primeres conclusions d’una recerca liderada des de Lleida pel grup de recerca GReCS de l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) i la Universitat de Lleida (UdL), a través del Departament d’Infermeria i Fisioteràpia i el Grup d’Estudis Societat, Salut, Educació i Cultura de les Cures (GESEC).

La investigació, publicada a la revista Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation, ha comptat amb la col·laboració de personal investigador del Departament d’Infermeria de la Universitat de Turku a Finlàndia i de l’Associació de Parkinson Terres de Lleida. L'objectiu d'aquest estudi és desenvolupar i avaluar la viabilitat d'un programa de rehabilitació de la marxa en un entorn de Realitat Virtual Ludificada per a persones amb discapacitat.

“L'addició d'elements de ludificació pot crear una intervenció més estimulant i adherent. No obstant això, la implementació de noves tecnologies en l'assistència sanitària pot suposar un repte”, ha explicat Pere Bosch Barceló, primer autor de l’article i investigador de l’IRBLleida i de la Universitat de Lleida. “L'objectiu és entrenar situacions complexes per a les persones que pateixen la malaltia, com passar per un pas de vianants amb molta gent a esquivar, per capacitar-los”, ha exposat l’investigador.

Les quatre persones participants han realitzat una simulació en tres entorns diferents (camp, ciutat i parc), on s’ha incrementat gradualment la dificultat. “Els participants van mostrar preferència per un entorn més natural i van considerar com a positius els diferents elements de joc. A més, l’increment de la dificultat va funcionar segons estava previst, tot i que en alguns casos es va reduir la positivitat de l’experiència”, ha matisat Bosch. Aquesta primera fase de l’estudi va servir per validar les tecnologies, i posteriorment es va iniciar l’assaig.

La malaltia de Parkinson és el segon trastorn neurodegeneratiu més freqüent al món i el que creix amb més rapidesa. Es caracteritza principalment per símptomes motors com marxa molt variable i passos curts, així com tremolor en repòs, inestabilitat postural i rigidesa. El personal investigador avalua els símptomes de la malaltia, les capacitats motores i les capacitats cognitives per conèixer l'abast de la intervenció en les persones participants en l’assaig, que va començar el 2022.

Comparteix

També t'interessarà